Garantins omfattning
Hjälp på plats
Om det är praktiskt möjligt och om reparationskostnaden är mindre än bogseringskostnaden utförs nödvändiga reparationer på plats.
Bogsering
Bogsering utförs av säkerhetsskäl om det inte är möjligt att reparera fordonet på plats inom rimlig tid. Om avståndet mellan platsen för stilleståndet och hemmet är mindre än 50 km, förs fordonet till din vanliga DACIA – verkstad. Om avståndet är större än 50 km eller om felet inträffar utomlands, bogseras fordonet till närmaste DACIA – verkstad.
Giltighet
1. Var DACIA Assistans gäller
DACIA assistans gäller endast om fordonet har köpts i Sverige. DACIA assistans erbjuds endast för de nya DACIAbilar som sålts av en auktoriserad DACIA-återförsäljare med undantag för paragraf 3.
DACIA assistans gäller i följande länder:
ANDORRA – BELGIEN – BOSNIEN OCH HERCEGOVINA – BULGARIEN – DANMARK – ESTLAND – FINLAND –FRANKRIKE– ITALIEN – KROATIEN – LETTLAND – LIECHTENSTEIN – LITAUEN – LUXEMBURG – MAKEDONIEN – MONACO – NEDERLÄNDERNA – NORGE – POLEN – PORTUGAL – RUMÄNIEN – SAN MARINO– SCHWEIZ – SERBIEN-MONTENEGRO – SLOVAKIEN – SLOVENIEN – SPANIEN – STORBRITANNIEN – SVERIGE – TJECKIEN – TYSKLAND– UNGERN – ÖSTERRIKE
Du måste omedelbart rapportera felet till DACIA Assistans, samma dag som felet inträffade. Tjänster som inte utförts via DACIA assistans ersätts inte.
Assistanstjänsterna tillhandahålls uteslutande av DACIA Assistans.
2. DACIA assistans giltighetstid
DACIA assistans gäller från inköpsdagen upp till: Tre år eller begränsat till 100 000 km.
3. DACIA assistans gäller inte
• Fordon som är inblandade i tävlingar eller träning för tävlingsändamål.
• Avsiktligt lagbrott vid körning av fordonet.
• Krig eller risk för krig, revolution, uppror, strejk, terroristangrepp, radioaktivitet, jordbävning eller andra orsaker
som kan anses vara force majeure.
• Assistans som fordonsägaren eller annan person har beställt utan att först ha kontaktat eller fått tillåtelse från
DACIA assistans.
• Skadad egendom.
• Momskostnader som du eller fordonsägaren/uthyraren är ansvariga för, dvs. för nyttofordon.
• Fordon som är avställt, vilket har rapporterats till bilregistret.
• Normala reparationer och reservdelskostnader.
Innan du ringer DACIA assistans, kontrollera att du har följande uppgifter tillgängliga:
• Fordonets registreringsnummer och färg, så att fordonet enkelt kan identifieras.
• Var fordonet finns, så att det enkelt kan lokaliseras.
• Beskrivning av problemet, så att rätt återställningsprogram kan initieras för att hjälpa dig och ditt fordon.
• Ägarens namn och adress för identifiering.
• Telefon eller faxnummer där du kan nås, så att du kan få information i realtid.
• Om möjligt, fordonets VIN-nummer (chassinummer).